Zarówno rodzicom jak i nauczycielom zależy na dobrym i mądrym wychowaniu dzieci. Chcielibyśmy ,żeby wyrosły na ludzi prawych, aby umiały kierować się w życiu przyjętymi w społeczeństwie zasadami.
Najważniejsze znaczenie w wychowaniu dziecka mają rodzice, gdyż to oni obecni są przy nim od jego narodzin.
Kiedy dziecko stanie się uczniem i przekroczy progi szkoły przechodzi pod częściową opiekę nauczycieli.
Od tego momentu nieodzowna staje się współpraca rodziców ze szkołą.
W tym celu postanowiliśmy przybliżyć rodzicom zagadnienia dotyczące wychowania dzieci.
Sądzimy, że nasz poradnik pomoże Państwu w pokonywaniu trudności wychowawczych, wskaże w jaki sposób motywować dzieci do pracy i osiągać zamierzone cele.
Pragniemy dzielić się naszą wiedzą i doświadczeniem.
Zamieszczone opracowania wywodzą się z fachowej literatury pedagogicznej.
prow. mgr Joanna Masłowiec i mgr Dagmara Okoniewska-Żuk
To pierwszy posiłek po najdłuższym okresie odpoczynku w ciągu doby, tak więc konieczne jest dostarczenie energii oraz niezbędnych składników odżywczych, aby przygotować cały organizm, a zwłaszcza mózg do ciężkiej pracy jaką jest nauka.
Należy więc konsekwentnie stosować zasadę - śniadanie w domu i do szkoły.
200 zestawów drugich śniadań znajdziecie Państwo w dziale Przepisy na www.aktywniepozdrowie.pl.
Podstawowym składnikiem, którego obecność warunkuje właściwa praca mózgu, jest glukoza należąca do cukrów prostych .
Występuje ona w owocach i miodzie.
Należy również pamiętać o węglowodanach złożonych z dużą zawartością błonnika pokarmowego (np. pieczywo razowe).
Uwaga na słodkie śniadania!
Szkodliwe dla pracy mózgu i całego organizmu jest spożywanie przez dzieci słodkich śniadań.
Tego typu pożywienie powoduje gwałtowny wzrost poziomu cukru we krwi a później równie gwałtowny jego spadek.
Zaburza to pracę mózgu, który najpierw zalany jest energią, a następnie niemalże całkowicie jej pozbawiony.
Skutkuje to tym, że dziecko ma kłopoty z koncentracją, trudno mu skupić uwagę na słowach nauczyciela, nie przyswaja prawidłowo wiadomości, może przeżywać skrajne nastroje, być pobudzone, nawet agresywne, a za chwilę ospałe i zmęczone.
Do picia najlepsza jest woda, gdy na dworze jest ciepło, lub herbata owocowa, gdy chłodniej. Pamiętajmy- do szkoły dziecku koniecznie trzeba dawać coś do picia!
Otyłość wieku dziecięcego jest znacznie trudniejsza do wyleczenia niż otyłość dorosłych.
U dorosłych istniejące komórki tłuszczowe zwiększają swoje rozmiary, natomiast u dzieci komórki tłuszczowe namnażają się, by potem zwiększać swoją objętość.
Najważniejsza jest miłość dziecka
Jest to główny środek wychowawczy, którym dysponują rodzice.
Dzieci kochane chcą dawać radość rodzicom. Taką samą postawę przyjmują później wobec nauczycieli i innych osób w ich otoczeniu.
Jeśli brak jest w rodzinie więzi uczuciowej, zawsze odbija się to w zachowaniu dzieci/ nie należy pod pojęciem „miłość” rozumieć tylko okazywanie czułości.
Kierujący się miłością rodzice, przypominają dziecku do dnia, jak powinno postępować, by być dobrym człowiekiem.
Dziecko jest doskonałym obserwatorem. Wielu rzeczy uczy się poprzez naśladownictwo.
Rodzina, w której dziecko czuje się bezpiecznie, w której nie ma krzyku, przekleństw, nadmiaru alkoholu będzie dla niego w przyszłości wzorem do naśladowania.
Niestety, życie pokazuje, że trudno jest stworzyć idealną czy choćby dobrą rodzinę.
Problem rodzimy zawsze w jakimś stopniu dotyka również dziecka. Szkoła jest jedna z instytucji, która może pomów uczniowi, a także rodzicom.
Gabinet dyrektora, pedagoga to miejsca, w których można spokojnie porozmawiać.
Jeśli problem wykracza poza możliwości szkoły, jest szansa otrzymania informacji o innych placówkach wspierających rodzinę.
Ważnym czynnikiem wychowawczym jest to, by słowa wypowiadane przez rodziców dzieci traktowały zawsze poważnie.
Często rodzice nie wykazują dostatecznej stanowczości, zmieniają zdanie, wypowiadają wiele gróźb, których nie spełniają.
Mama mówi jedno, tata co innego, bo nie rozumieją, że konsekwencja ma niebagatelne znaczenie. Rodzice powinni zadbać również o to, by ich prośby i polecenia były spełniane dokładnie i w miarę szybko. Dziecko będzie niekiedy niezadowolone, ale nadal stawiajmy jasne reguły gry.
Nie okazujemy dziecku swojej irytacji, lecz z uśmiecham na ustach powiedzmy, czego od niego oczekujemy.
Czy bez nich możliwe jest dobre wychowanie dziecka? Większość pedagogów uznaje ich wzmacniającą rolę w procesie wychowania.
Zdecydowanie potępia jednak stosowanie kar cielesnych i wskazuje na ich znikomą skuteczność, a nawet szkodliwość.
Niedopuszczalne są również kary polegające na poniżaniu lub ubliżaniu.
Obniżają u dziecka poczucie wartości, mają negatywny wpływ na jego rozwój psychiczny.
Rzadko kiedy udaje się w ogóle nie stosować w wychowania karania.
Karanie nie może jednak przeważać nad nagradzaniem i być totalną krytyką dziecka.
Karzemy nie tylko za konkretne przewinienie. Przed wymierzeniem kary, wyjaśnimy dziecku szkodliwość jego zachowania.
Najlepiej jest, kiedy zrozumie ono, dlaczego otrzymało karę i uzna swoją winą.
Jest wiele różnych form karania:
Znacznie skuteczniejsze jest nagradzanie wychowawcze, stosowane w celu utrwalenia dobrych zachowań dziecka.
Dziecko dostatecznie często nagradzane nabiera poczucia, że może być dobre.
Rodzaje nagród są niewyczerpana skarbnicą pomysłów rodziców, którzy najlepiej wiedzą, co dziecku sprawia przyjemność.
właściwie motywuj swoje dziecko do uczenia się(stwarzaj pozytywny wizerunek szkoły, spróbuj złagodzićwszelkie uprzedzenia dzieci do szkoły i nauczycieli, nie strasz szkołą);
zapewniaj dziecku w domu odpowiednie warunki do nauki i odrabiania lekcji;
dbaj o to, by dziecko odrabiało zadania domowe codziennie o stałej porze;
pamiętaj, by w trakcie odrabiania lekcji dziecko miało zapewniony spokój i porządek przy pracy - własne biurko z dobrym oświetleniem i wszystkie potrzebne materiały;
pamiętaj o zasadzie: najpierw łatwe zadania, potem trudniejsze i na zakończenie znów łatwe;
na lekcje trzeba przeznaczyć odpowiednią ilość czasu;
lekcje powinny być odrabiane przed kolacją;
dziecko oprócz uczenia się powinno mieć też inne stałe obowiązki w domu, a także czas wolny;
okazuj dziecku ciągłe zainteresowanie jego postępami w nauce (odpowiednio reaguj na oceny negatywne dziecka, okazuj zrozumienie dla problemów syna czy córki, wspólnie szukajcie dróg ich rozwiązania;
przyzwyczajaj do systematyczności.
Odpowiedz sobie na pytania, które być może pozwolą Ci uważniej przyjrzeć się dziecku, a dzięki temu dostrzec jego problemy zanim staną się groźne. Być może też będą impulsem do zastanowienia się i refleksji nad relacjami z dzieckiem.
Troszcząc się o nasze dzieci, chcemy, aby umiały dokonywać właściwych wyborów, umiały rezygnować z doraźnych przyjemności na rzecz ważnych życiowych zadań. Zależy nam, by potrafiły panować nad sobą, adaptować się do wymagań, by rozwijały funkcje, dzięki którym osiągną dojrzałość, niezależność i niepowtarzalnątożsamość. Krótko mówiąc, wychowując dziecko, chcemy, aby wyrosło na człowieka, który potrafi skutecznie stawiać czoło zmiennym kolejom losu i trudom życiowym, głównie dzięki poczuciu pewności siebie, zaufaniu do siebie i innych oraz znajomości i akceptacji własnych ograniczeń.
Oto kilka istotnych spraw dla zdrowia psychicznego dziecka, o których trzeba pamiętać w rodzinie:
72-130 Maszewo
Rożnowo Nowogardzkie 60